חדשות

אנשי השנה, ידיעות אחרונות, אפריל 24

להוביל זה בטבע שלו

“התפקיד שלי הוא פעולות וצעדים לביצוע בטווח המיידי והתווית דרך ארוכת שנים וחזון בר ביצוע לחברה”

לאחר 18 שנות עבודה בטבע, אילן כהן מונה לתפקיד מנכ”ל פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים על מנת להוביל אותה ליעד הנכסף: להיות חוד החנית של תחום המרכזים הלוגיסטיים בישראל. הוא עושה זאת, בין היתר ,באמצעות בניית שדרה ניהולית חזקה שעליה אפשר לסמוך בכל עת | אסף לבנון

ביושבו על כסא המנכ”ל בחברת פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים, אילן כהן נזכר בכך שגדל וצמח בחברת טבע, שבה עבד כ-18 שנה במספר תפקידים ניהוליים בתחום הלוגיסטיקה. בין היתר, לקח חלק מרכזי באפיון והקמת פרויקט הדגל – המרלו”ג הגדול ביותר במזרח התיכון. בהמשך גם ניהל את פעילות שוק ישראל.

“הצמיחה שלי בטבע סייעה לי להפוך למנהל מוצלח”, הוא אומר. “עבדתי עם מנהלים מהשורה הראשונה, רכשתי מהם כלים מקצועיים ובדרך פיתחתי שיטות ניהול משלי. משם יצרתי ערך לארגון הנוכחי ואחד הדברים הראשונים שעשיתי כשהגעתי לתפקידי בקבוצת פרידנזון הוא להטמיע תפיסת חוד חנית – להגדיר יעדים ברורים ותוכניות עבודה, לוודא שיש חיבור של כל הארגון ליעדים אלו – ולהקפיד על יישום, תוך שימוש במדדים. אני מגדיר את החשיבה הניהולית כתהליך של מחשבה – כתיבה – יישום – ביצוע”.

 

אילן כהן

מאז כניסתך לתפקיד באמצע 2021 אילו תהליכים הובלת?

“נבנתה שדרה ניהולית חזקה, שאיתה ניתן להוביל את הדרך. שיבצתי לתפקידי מפתח אנשים איכותיים שהכרתי במהלך הקריירה שלי כאשר לקיימים פיתחתי מתודות עבודה ברורות ויעילות. הכנסתי לחברה תרבות של מצוינות ושיניתי את התרבות הארגונית. סייעתי ל‘פרידנזון מרכזים לוגיסטיים’ להמשיך לדהור לעבר ההצלחה. מעבר לניהול השוטף אני גם עוסק בפיתוח עסקי, כאשר גולת הכותרת היא מרלו”ג חדשני המשלב קידמה ואוטומציה שהוקם בצמוד לנמל אשדוד בגודל של 12,500 מטר. בימים אלו התחלנו בהקמה של מרלו”ג נוסף בקרבת נמלי חיפה, בגודל של כ-15,000 מטר. גם זכינו במכרז למרכז לוגיסטי בשטח של 20 דונם מול נמל הדרום באשדוד אשר יספק מענה לכל נושא אחסנת החומרים המסוכנים וביניהם סוללות הליתיום, מוצר בעל דרישה משמעותית הודות לעלייה בכניסת כלי תחבורה חשמליים לשוק. אנו מאמינים שזהו פרויקט בעל ערך מוסף ייחודי והכרחי בעולם של קידמה וטכנולוגיה. יחד עם זאת, ישנו ציר יזמי נוסף – אנו משתתפים בכמה מכרזים גדולים ואסטרטגיים, שכל אחד מהם יכול להצעיד את החברה למקומות ותחומי אחסנה חדשים”.

לרתום את העובדים למשימה

כשקבוצת פרידנזון תציין בקרוב 50 שנות פעילות. היא הבינה שכחלק מהשאיפה להתפתח בעולם הלוגיסטיקה והמרלו”גים, יש לבצע שתי פעולות כדי להגשים את המטרה.

הפעולה הראשונה שבוצעה היא הכנסת שותף לחברה בעל חשיבות רבת ערך להתפתחות הקבוצה ובכך ליצור גוף גדול שעתיד להשקיע בחברה ובתשתיות הנדרשות לה לטובת צמיחה. החברה שנקראה עד אז פרידנזון מרכזים לוגיסטיים, הקצתה 50% מהמניות לקרן ההשקעות ג’נריישן קפיטל, קרן העוסקת בתשתיות. הקרן הביאה איתה מתודולוגיות מאוד ברורות של ניהול. ג’נריישן ידעה להגדיר שיטות מסודרות מאוד של צורת ושיטות עבודה, שיטות דיווח, וכל פן אחר הקשור לאופן העבודה. כך נוצר השם העדכני של החברה – פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים”.

הפעולה השנייה שננקטה היא גיוסו של כהן עצמו. “התפקיד שלי אינו רק עיסוק בפעולות וצעדים לביצוע בטווח המיידי, אלא להתוות דרך לחברה ולייצר חזון בר ביצוע לשנים קדימה. לדבריו, הסינרגיה הזו בין ניסיונו לבין שיטות הניהול והמתודולוגיה שהביאה ג’נריישן קפיטל, הובילה לאותה פריצת דרך של החברה המשותפת.

שדרה ניהולית חזקה

“כשלמנכ”ל יש שדרה ניהולית חזקה תחתיו – הוא יכול להתמקד יותר ביזמות וקידום החברה לעבר החזון”, אומר כהן. “הוא מבזר למנהלים תחתיו משימות, מקפיד על בקרה ובכך הכל דוהר קדימה בהרמוניה אחת. כשיש סמנכ”ל כספים טוב, מנהל מרלו”ג טוב וכו’ – ניתן לצפות שהם יעשו את עבודתם כראוי ובכך החברה מתקדמת. יש לי שדרה כזו, שאני מאמין שתוכל לממש את המשימות העיקריות שהגדרתי עם כניסתי לתפקיד.

משימה מרכזית נוספת היא הטמעת האוטומציה במרלו”גים.

“אוטומציה אינה נושא סתם שאוהבים לדבר עליו, אלא צורך קריטי. ראשית התלות בגורם האנושי פוחתת, וניתן לשמור על רציפות תפעולית בזמני משבר כפי שחווינו עד לא מזמן כגון מגפה עולמית או בעיה ביטחונית. סיבה נוספת היא מחירי הנדל”ן הגואים בישראל. אם בעבר ראינו מחסנים פרוסים על שטח קרקע גדול וגובה מקסימלי של 10 מטרים, הרי שהיום הבנייה היא לגובה לטובת מקסום השטחים. בנייה לגובה יוצרת אתגרים חדשים בתפעול המשטחים, לשם כך נדרשים עגורנים ואוטומציה מתקדמת, כך מייעלים את ניצול שטח המחסן”.

“סיבה נוספת לכך שאנחנו מאמצים תהליכי אוטומציה בכזו אהבה היא התפוקות. במרלו”ג החדש אנו נצליח להוציא 120 משטחים בשעה אחת עם ארבעה עגורנים ובעת ובעונה אחת להעמיס ארבע משאיות – זהו נתון כפול לעבודה ללא אוטומציה ובכך מנצלים כל זמן עבודה פרודוקטיבי”.

אילו אתגרים עומדים בדרכה של החברה?

מנכל פרידנזון ג'נריישן אילן כהן

“השוק כיום מתמודד עם קשיים וגלובאליות, ביניהם איום החות’ים, סגירת הייצוא מטורקיה ועוד. קשיים אלו פוגעים ישירות בלקוחות ובתזרים הסחורות. כקבוצת לוגיסטיקה אנו אמונים על מציאת פתרונות יצירתיים אשר יאפשרו למזער נזקים ולאפשר המשך פעילות תקינה עד כמה שניתן תוך חיפוש דרכים שונות וחשיבה מחוץ לקופסה. לפעילות רכש אני מציע ללקוחות שלי פתרון מלא. כל לקוח שמגיע אלינו יודע שהוא משוחרר מדאגות לוגיסטיות. הלקוח יוכל להתרכז בליבת העסק שלו, בפיתוח מוצרים, בקידום ובשיווק, כאשר הוא יודע שנושא הלוגיסטיקה עלינו. יתרון נוסף שמאפיין את פרידנזון הוא חתירה למצוינות. “אני תמיד רוצה לתת את המוצר הנכון ללקוח הנכון בזמן הנכון – ובפעם אחת. לשם כך בנינו נהלי עבודה ברורים ואחידים עבור כלל העובדים”.

איך עוברת החברה את תקופת המלחמה?

“המלחמה הציבה בפנינו אתגרים חדשים, בהם נאלצנו להתמודד עם היעדרויות לצוות מילואים, גיוסי עובדים ולחץ רב. הדבר היה נתון למנהל, כאישיות, ולכך התגייסתי יחד עם העובדים את המשימה: שיחות צוות, אישור עבודה מהבית ועזרנו לעובדים שהיו צריכים – הקלנו ואף מענקים סוציאליים איפה שיכולנו, כי מבחינתי מנהל חייב לרתום אליו את עובדיו כתנאי להצלחה. חשוב לנו היה לחזור לפעילות בהקדם האפשרי. אנחנו כל הזמן שם בשבילם, ומוכנים כבר עכשיו ליום שאחרי ולחזרה לרציפות התפעולית המלאה שאפיינה אותנו כל הזמן. כבר התחלנו לזהות ביקוש גבוה ממה שהיה בתחילת השנה ומקווים לחזור להתאוששות מלאה”.

אילו נקודות חוזק צריך ארגון כדי לשרוד משבר כזה ולצאת ממנו?

“אנחנו בעיצומו של משבר, אך כמו המשברים הקודמים – אורך רוח. זהו משהו שחולף, וצריך להבין את זה. תקופת הקורונה לימדה אותנו להתמודד עם מצבי משבר. כיום אנחנו בונים על גיוס לקוחות חדשים נוספים, ועושים זאת בעזרת מחירים אטרקטיביים והתחייבות לרציפות תפעולית ולרמת שירות גבוהה. אנו מסייעים ככל הניתן ומחזקים את לקוחותינו. אנו שואפים תמיד להכתיב לאן שוק הלוגיסטיקה הולך ולתת פתרון מתאים לכל הלקוחות בכל הסגמנטים. כל המנכ”לים בקבוצה מחויבים לכך.

“חרטנו על דגלנו ערכים של אמינות, מקצועיות ושירותיות, אנו עובדים על פי תקנים בינלאומיים מחמירים ומיישמים כאמור מערכות ניהול איכות על מנת להבטיח עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות השירות. ההשראה מגיעה מרעיון הצבת האדם במרכז- קודם כל כן!

הלקוח מהווה חולייה מרכזית בשרשרת השירותים שלנו כאשר האני מאמין שלנו הוא ‘תמיד להגיד כן’ על מנת שנוכל להישאר הספק המועדף על הלקוחות”.

שיתוף

כתבות נוספות