“להתוות דרך לשנים קדימה ולייצר לחברה חזון בר ביצוע”
היכולת לנהל משברים הובילה את "פרידנזון ג'נריישן מרכזים לוגיסטיים", חטיבת האחסנה של קבוצת פרינדזון המוחזקת בשותפות עם קרן ג'נריישן, ליציבות במהלך המלחמה ולהתרחבות הפעילות שלה – גם במצב של חוסר ודאות. המנכ"ל אילן כהן מסביר על המרכזים הלוגיסטיים שתפעיל החברה באשדוד ובחיפה, כיצד אמור מנהל לפעול במצבי חירום, וגם מסמן את היעדים לשנים הקרובות: שלושה מרכזים לוגיסטיים שכל אחד מהם ייתן מענה ייחודי לתחום אחר | אסף לבנון
"פרידנזון ג’נריישן מרכזים לוגיסטיים" היא חלק מקבוצת פרידנזון, אשר השנה מציינת בגאווה 50 שנות מצוינות ופעילות לוגיסטית. כשקבוצת האם שאפה להתפתח בעולם הלוגיסטיקה והמרלו”גים, היא הבינה שיש לבצע שתי פעולות כדי להגשים את המטרה. הפעולה
הראשונה שבוצעה היא הכנסת שותף לחברה, בעל חשיבות רבת ערך להתפתחות הקבוצה, ובכך ליצור גוף גדול שעתיד להשקיע בחברה ובתשתיות הנדרשות לה לטובת צמיחה. החברה שנקראה עד אז "פרידנזון מרכזים לוגיסטיים", הקצתה 50% מהמניות לקרן ההשקעות ג’נריישן קפיטל, קרן התשתיות הציבורית הראשונה והגדולה בישראל.
קרן גנריישן הביא עמה פורטפוליו של חברות כלקוחות פוטנציאליים, ממשקים בין חברות שונות הזקוקות לשירותי לוגיסטיקה מתקדמים, יכולות פיננסיות ויכולות ניתוח מתקדמות.
הפעולה השנייה שננקטה היא גיוסו של המנכ"ל, אילן כהן. “התפקיד שלי אינו רק עיסוק בפעולות וצעדים לביצוע בטווח המיידי, אלא להתוות דרך לשנים קדימה ולייצר לחברה חזון בר ביצוע”, מסביר כהן. לדבריו, הסינרגיה הזו בין ניסיונו לבין שיטות הניהול והמתודולוגיה שהביאה ג’נריישן קפיטל, הובילה לאותה פריצת דרך של החברה המשותפת.
צמיחה גם בשנת מלחמה
פרידנזון ג'נריישן מרכזים לוגיסטיים הינה חברת ה–PL3 (שירותים לוגיסטיים במיקור חוץ) הראשונה שהקימה מרלו"ג בהקפאה עמוקה עם אוטומציה. בחודשים הקרובים תשלים את הפעלת מרלו"ג ההקפאה והקירור שהוקם באשדוד, אשר יעבוד באוטומציה מלאה וללא מגע יד אדם. המרלו"ג ייתן מענה לשרשרת אספקה בקירור ללקוחות מתחומי המזון והפארמה, והוא מסמל את השיבה של החברה למסלול אחרי תקופה לא פשוטה עקב המלחמה.
"כבר בשמונה באוקטובר 2023 פתחנו את הדלתות כרגיל. היה חשוב לנו לשמור על רציפות תפעולית, גם תחת העמימות וחוסר הוודאות הקיימים", מספר אילן כהן, מנכ"ל החברה. "כיום, כשאבק המלחמה שוקע, החברה נמצאת במצב איתן, ממשיכה בצמיחתה, בהתפתחותה ובחתירה אל יעדיה. למעשה, עברנו בשנה האחרונה את הקיבולת והיעדים שהצבנו לעצמנו".
המרלו"ג באשדוד
המרלו"ג באשדוד הוא רק שלב אחד בדרך להתרחבות של פרידנזון ג'נריישן. בקרוב תסיים החברה לבנות מרלו"ג חדשני, מודרני וטכנולוגי מאוד בחיפה, שיסייע
לה לנהל מלאי בצורה מדויקת יותר. המרלו"ג משתרע
על פני 15,000 מ"ר במקום אסטרטגי – סמוך לשני הנמלים בחיפה, וישמש כשער הייבוא והייצוא בה.
"בשונה מיתר האתרים שלנו, המרלו"ג הזה כולל בחזית שלו שטח של 2,000 מ"ר המוקצים למסחר ולמשרדים.
כבר עכשיו אנחנו מתכננים מתקן נוסף בסמוך לנמל הדרום באשדוד, שירחיב את המענה הקיים בחברה לאחסנת חומרים מסוכנים וכימיקלים. הוא יהיה הזרוע הביצועית של יבואני חומרים כאלו. אנו מאמינים כי בתחילת 2028 כבר נפעיל אותו".
הטלטלה שעברה המדינה שינתה את תוכניות הארגון לעתיד?
"אנחנו מאמינים וממוקדים בדרך שלנו, ותוך כדי תנועה בוחנים את ההשפעות החוץ-ארגוניות על האסטרטגיה ועל תוכניות העבודה, ומבינים שלפעמים יהיו עיכובים בדרך. ברמה העקרונית, כשמנהלים משבר – יכולת התגובה לתנודות בשוק היא מהירה ומקצועית יותר. המלחמה שינתה את צרכי השוק בענף שלנו ובהתאם נדרשנו לתת מענה אחר. עשינו אדפטציות, פינינו מקום לטובת אחסנה ארוכת טווח, הבנו שנדרש לתת מענה לשוק הביטחוני וביצענו את כל ההתאמות הדרושות לכך. כיום אנו מחזיקים נתח גדול מאוד של סחורות עבור התעשייה הביטחונית, ונצמדים לתוכנית העסקית וליעדי הליבה של החברה מתוך אמונה שאחרי המלחמה תהיה פריחה כלכלית שתיצור הזדמנויות רבות".
מהו להבנתך האתגר המשמעותי ביותר עמו יתמודד הארגון בשנים הקרובות?
"אני צופה גידול משמעותי בייבוא סחורות בישראל, במיוחד בתחום התשתיות והבנייה, כחלק מתהליך השיקום. בנוסף, נצטרך להכין שטחי אחסנה ייעודיים ולייצר פתרונות מגוונים לכל שרשרת האספקה. היתרון שלנו כקבוצה הוא שכלל פתרונות שרשרת האספקה נמצאים אצלנו תחת גג אחד, כשהעברת המקל מתבצעת בתהליך פנים-ארגוני ובהלימה מוחלטת בין כל המחלקות. הלקוח שנמצא בצד השני יזכה לרמת שירות גבוהה, מקצועיות ושיתוף פעולה מלא".
אילו שינויים משמעותיים מתחוללים כיום במגזר שלכם וכיצד אתם מגיבים להם?
"דאגנו לעשות אדפטציה לרוח הזמן בדיוק כמו בתקופת הקורונה. אנו נתקלים יותר בלקוחות מסוימים שצריכים שנחזיק להם מלאי עקב כך שיכולת המכירה שלהם נפגעה כתוצאה מהמלחמה. כמובן שיש לקוחות שצריכים פתרונות אחסנה מהירה והפצה מהירה. אנו מסתכלים ובוחנים את כלל הפעילות הקיימת באופן יומיומי, ויודעים לתת מענה לכל לקוח על פי צרכיו האישיים ולתפור חליפה המתאימה למידותיו".
סינרגיה בין כל הרבדים
אילן כהן גדל וצמח בחברת "טבע", בה שימש לאורך 18 שנים במספר תפקידים ניהוליים בתחום הלוגיסטיקה, לקח חלק בהקמת המרלו"ג הגדול בישראל של סל"א, ובהמשך גם ניהל את פעילות שוק ישראל. "הצמיחה שלי בחברת טבע סייעה לי להפוך למנהל מוצלח", הוא מספר. "רכשתי שם כלים ניהוליים: את תפיסת ההפעלה, את ההבנה איך ארגון צריך לחשוב, איך מורידים משימות ואיך מבקרים אותן. בהתאם, אחד הדברים הראשונים שעשיתי כשהגעתי לתפקידי הנוכחי בפרידנזון ג'נריישן הוא הגדרת יעדים ברורים ותוכניות עבודה, ווידוא חיבור של כל הארגון ליעדים אלו – והקפדה על יישום, תוך שימוש במדדים. השינוי מתחיל מהטמעה של תרבות ארגונית אחרת, תרבות של מצוינות, שירותיות ויעילות בתהליכים. כאשר חיברנו את כל אלה לשגרות ניהול, התוצרים שלנו הפכו להיות מדהימים וכך נוצרת חווית שירות ללקוח".
מהי משימתך העיקרית כמנהל הארגון בשנים הקרובות?
"התרבות הארגונית שהטמעתי כאן, של מצוינות ומדידות, נועדה לשפר את התפוקות ולעבוד בצורה יעילה יותר. חיברתי את כל המנהלים ליעדים הללו והיום אני מחיל את אותם היעדים על כל עובדי התפעול. אנו גם מטמיעים תהליכי מצוינות תפעולית ומשקפים ללקוחות שלנו את הביצועים, היעדים, המדדים. בסך הכל, המשימה שלי לא השתנתה מיום כניסתי לתפקיד: להיות חוד החנית בתחום האחסנה בשוק הישראלי. משימות עיקריות נוספות הן פריסת מתקנים ותשתיות באזורים אסטרטגיים והקמת מערכות מידע טכנולוגיות מתקדמות ותומכות, שיאפשרו את מתן רמת השירות הגבוהה".
מה בעיניך נדרש ממנהל לעשות כיום כדי לנווט נכון את ארגונו בשנים הקרובות?
"לבנות תוכניות עבודה של יעדים, מדדים וגאנט חודשי. להיות מוכן לכל תרחיש. להכניס את הכל לתוך מסגרת ומשם לצאת לפעולות. יש לחבר את התפיסה הארגונית ליעדי העובדים ומנהלי דרג הביניים, וכך ליצור כוח תפעולי מחובר למטרות ולייצר סינרגיה בין כל הרבדים".
באילו כלים טכנולוגיים ישתמש הארגון בשנים הקרובות?
"אנו עושים שימוש במערכות מידע מהמתקדמות ביותר, תוך הצגת מלאי, פעולות ו-KPI ללקוחות החברה ולהנהלה. מדובר באוטומציה שמטרתה להמשיך את הרציפות התפעולית, גם ללא תלות בגורם האנושי, ובמערכות CRM לניהול צרכי הלקוח על כל היבטיו. גם השימוש בבינה מלאכותית יתרום בשנים הקרובות ויהפוך את ההזדמנויות למוחשיות יותר מתמיד".
איפה יהיה הארגון ב-2030?
"אנו נוביל את שוק הלוגיסטיקה בישראל ונכתיב סטנדרטיזציה חדשה של אמינות, שירות ומחויבות ללקוח. עד 2030 יהיו לנו לפחות עוד שלושה מרכזים לוגיסטיים, כשכל אחד מהם ייתן מענה ספציפי לתחום ייחודי – וכך ניצור בשוק פתרונות מלאים. כל זאת, תחת רגולציה קפדנית ואיכות ללא פשרות".